Telefon VoIP – zasada działania, pomocne słuchawki do call center

Najpierw powiedzmy sobie czy są zwykłe telefony analogowe oraz ISDN. Są to urządzenia podłączone do sieci telefonicznej za pomocą jedno lub dwu parowego przewodu. W zależności od lokalizacji, taki przewodowy telefon może być podłączony kablem miedzianym bezpośrednio do operatora (rozwiązania stosowane w domach i małych firmach wiele lat temu) lub do centrali telefonicznej.

Słuchawki do call center w telefonach voip

słuchawki do call center

Trzeba zauważyć, że zwiększała ona możliwości kierowania ruchem wewnątrz środowiska, w którym jest zainstalowana. Telefony ISDN wprowadzały możliwość komunikacji (z operatorem lub centralą) za pomocą sygnalizacji cyfrowej. Protokołem i standardem stosowanym zarówno w Polsce jak i Europie jest sygnalizacji DSS-1, która wytyczona została przez odpowiednią instytucję. Pozwala to na ujednolicenie możliwości stosowania takich rozwiązań. Dzięki takiemu zastosowaniu, telefony bezprzewodowe mogły prowadzić do dwóch rozmów jednocześnie i wykorzystywane były słuchawki do call center. Wymagania komunikacyjne świata jednak nie mogły na takich rozwiązaniach poprzestać. Dlatego też stworzono telefony voip wraz z całą technologią. VoIP (Voice over IP) to technologia przesyłania akustyki i sygnalizacji połączeń (nadal mówimy tutaj o technice cyfrowej) poprzez protokół IP, czyli ogólno znane pojęcie internetu. Wykorzystując telefony przewodowe oparte na technologii voip mamy możliwość wykorzystania protokołu SIP do wykonywania, odbierania oraz zarządzania połączeniami. Telefony gigaset lub inne tego typu konfigurujemy za pomocą wbudowanego menu lub komputera, który jest podłączony do tej samej sieci LAN. Uruchomienie oraz konfiguracja takiego urządzenia wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu sieci oraz urządzeń sieciowych. Wiele funkcjonalności jest współdzielona z urządzeniami starszych technologii takich jak podłączenie słuchawki do biura pod odpowiednie gniazdo, czy tryb głośnomówiący.

Oczywiście tabela funkcjonalności pokazuje, jak podstawowe telefony są ubogie i jak dzisiejsza technologia telekomunikacyjna zmieniła się w stosunku do poprzednich 10 lat. Jeżeli zależy nam na stabilnej, zaawansowanej oraz wygodnej obsłudze telefonu, to telefon VoIP jest idealnym rozwiązaniem.